Modelación del movimiento: una experiencia con la Calculadora TI Nspire CX CAS y el sendor TI CBR

Authors

Keywords:

Modelación, Calculadora TI Nspire CX CAS, Aprendizaje Mediado, Representaciones Semióticas

Abstract

Mediated learning activities were designed and implemented using the TI Nspire CX CAS (Computer Algebra System) calculator and the TI CBR ultrasonic motion sensor, with the aim of strengthening students’ ability to visualize and interpret motion graphs within the context of university-level Calculus. The sessions were conducted at the Faculty of Physical and Mathematical Sciences of the Universidad Autónoma de Nuevo León, involving first-semester students enrolled in a Differential Calculus course. During the activities, participants used TI CBR sensors connected to TI Nspire CX CAS calculators to record and analyze real motion phenomena. Through this experience, students were able to capture, visualize, and analyze real-time data, identify different types of graphs associated with various movements, and convert between multiple forms of semiotic representation. This methodological approach promotes a student-centered teaching practice aligned with contemporary pedagogical approaches that integrate technology to encourage active participation, meaningful learning, and greater interest in mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elizabeth Guajardo García, Universidad Autónoma de Nuevo León

Academia de Matemáticas, Catedrática

References

Artigue, M. (2002). Learning mathematics in a CAS environment: The genesis of a reflection about instrumentation and the dialectics between technical and conceptual work. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 7(3), 245–274. https://doi.org/10.1023/A:1022103903080

De Miguel, M. (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias: Orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior. Ediciones Universidad de Oviedo. https://www2.ulpgc.es/hege/almacen/download/42/42376/modalidades_ensenanza_competencias_mario_miguel2_documento.pdf

Duval, R. (1998). Registro de representación semiótica y funcionamiento cognitivo del pensamiento. En F. Hitt (Ed.), Investigaciones en Matemática Educativa II (pp. 173–201). Grupo Editorial Iberoamérica.

Feuerstein, R. (1991, diciembre 22). Entrevista realizada por Ángeles Covarrubias Claro. El Mercurio.

Hitt, F., & Cortez, C. (2009). Planificación de actividades en un curso sobre la adquisición de competencias en la modelización matemática y uso de calculadora con posibilidades gráficas. Revista Digital Matemática, 10(1).

Kaput, J. J. (1992). Technology and mathematics education. En D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 515–556). Macmillan.

Texas Instruments. (1997). Procedimientos iniciales con el CBR. Texas Instruments.

Vygotsky, L. S. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica.

Published

2025-06-30

How to Cite

Guajardo García, E., Martínez Martínez, M. Ángel, & Vargas López, G. P. (2025). Modelación del movimiento: una experiencia con la Calculadora TI Nspire CX CAS y el sendor TI CBR. Revista AMIUTEM, 13(1), 20–24. Retrieved from https://revista.amiutem.edu.mx/index.php/relecamiutem/article/view/262

Issue

Section

Artículo de investigación

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.