Modelación del movimiento: una experiencia con la Calculadora TI Nspire CX CAS y el sendor TI CBR
Keywords:
Modelación, Calculadora TI Nspire CX CAS, Aprendizaje Mediado, Representaciones SemióticasAbstract
Mediated learning activities were designed and implemented using the TI Nspire CX CAS (Computer Algebra System) calculator and the TI CBR ultrasonic motion sensor, with the aim of strengthening students’ ability to visualize and interpret motion graphs within the context of university-level Calculus. The sessions were conducted at the Faculty of Physical and Mathematical Sciences of the Universidad Autónoma de Nuevo León, involving first-semester students enrolled in a Differential Calculus course. During the activities, participants used TI CBR sensors connected to TI Nspire CX CAS calculators to record and analyze real motion phenomena. Through this experience, students were able to capture, visualize, and analyze real-time data, identify different types of graphs associated with various movements, and convert between multiple forms of semiotic representation. This methodological approach promotes a student-centered teaching practice aligned with contemporary pedagogical approaches that integrate technology to encourage active participation, meaningful learning, and greater interest in mathematics.
Downloads
References
Artigue, M. (2002). Learning mathematics in a CAS environment: The genesis of a reflection about instrumentation and the dialectics between technical and conceptual work. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 7(3), 245–274. https://doi.org/10.1023/A:1022103903080
De Miguel, M. (2005). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias: Orientaciones para promover el cambio metodológico en el espacio europeo de educación superior. Ediciones Universidad de Oviedo. https://www2.ulpgc.es/hege/almacen/download/42/42376/modalidades_ensenanza_competencias_mario_miguel2_documento.pdf
Duval, R. (1998). Registro de representación semiótica y funcionamiento cognitivo del pensamiento. En F. Hitt (Ed.), Investigaciones en Matemática Educativa II (pp. 173–201). Grupo Editorial Iberoamérica.
Feuerstein, R. (1991, diciembre 22). Entrevista realizada por Ángeles Covarrubias Claro. El Mercurio.
Hitt, F., & Cortez, C. (2009). Planificación de actividades en un curso sobre la adquisición de competencias en la modelización matemática y uso de calculadora con posibilidades gráficas. Revista Digital Matemática, 10(1).
Kaput, J. J. (1992). Technology and mathematics education. En D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 515–556). Macmillan.
Texas Instruments. (1997). Procedimientos iniciales con el CBR. Texas Instruments.
Vygotsky, L. S. (1978). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Elizabeth Guajardo, Miguel Ángel Martínez Martínez, Gricelda Patricia Vargas López

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
La REVISTA ELECTRÓNICA AMIUTEM es de acceso abierto y tiene asignado la reserva derechos exclusivos No. 042014052618474600203 y el ISSN: 2395.955X, ambos otorgados por el Instituto Nacional de Derechos de Autor. Las opiniones expresadas en los artículos firmados es responsabilidad del autor. Se autoriza la reproducción total o parcial de los contenidos e imágenes siempre y cuando se cite la fuente y no sea con fines de lucro. El H. Comité Editorial no se hace responsables por textos no solicitados.